ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه روغن گیر نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی که باید بدانید

نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی که باید بدانید

icon دوشنبه 27 شهریور 1402
 نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی که باید بدانید

نگهداری صحیح از انواع مواد غذایی برای افزایش ماندگاری، جلوگیری از فاسد شدن آنها و حفظ کردن ارزش غذایی‌شان امری ضروری است. در این مقاله قصد داریم نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی که لازم است با آنها آشنا باشید را برایتان شرح دهیم. روغن ماده خوراکی است که به طور روزانه برای تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل لازم است که در ابتدا با استفاده از یک دستگاه بسته بندی روغن مناسب، به درستی بسته بندی شده و سپس شرایط بهینه برای نگهداری طولانی مدت آنها در خانه فراهم شود.


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات مهم نگهداری از انواع روغن خوراکی و فاکتورهای موثر بر افزایش زمان ماندگاری روغن و نیز عواملی که باعث فاسد شدن آن می‌شود، بیشتر آشنا شوید. توصیه میشود مقالهروغن گیری زیتون در خانه را مطالعه کنید. 

نکات کلیدی که هنگام خرید و نگهداری روغن باید بدانید

روغن یکی از پرمصرف‌ترین مواد خوراکی برای تهیه انواع غذا است، به ویژه غذاهایی که در ایران و مطابق ذائقه ایرانیان تهیه می‌شود. به همین دلیل لازم است هنگام خرید، برای اطمینان از سلامت محصول خریداری شده، مشخصات درج شده بر روی بسته بندی این محصول را به دقت بررسی کنید. بر روی برچسب‌های درج شده بر روی محصولات علاوه بر قیمت، تاریخ تولید و انقضا و نام کارخانه تولید کننده، برخی از نکات مربوط به شرایط نگهداری محصول نیز ذکر می‌شود. توجه به این نکات می تواند زمان ماندگاری ماده غذایی را افزایش دهد. به ویژه موادی مانند روغن که جزو ترکیبات غذایی فاسد شونده محسوب می شود و عوامل مختلفی بر روی آن اثر می گذارند. از جمله این عوامل می توانیم به رطوبت، حرارت زیاد، قرار گرفتن در معرض نور و. اشاره کنیم که هرکدام می توانند باعث افزایش احتمال فاسد شدن روغن شوند.

روغن خوراکی باید به درستی بسته بندی شده باشد و در محلی دور از نور خورشید، دور از حرارت و رطوبت نگهداری شود. پس از هر بار استفاده نیز حتماً دقت کنید که درب ظرف نگهداری روغن را مجدداً و به درستی ببندید.

چه عواملی در ماندگاری روغن تاثیر دارند؟

چه عواملی در ماندگاری روغن تاثیر دارند؟

در ادامه بررسی نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی، به بیان مهم‌ترین عواملی که علاوه بر حفظ ارزش غذایی روغن، باعث افزایش مدت زمان ماندگاری آن می‌شوند می‌پردازیم:

  • قرار نداشتن در معرض تماس مستقیم با هوای آزاد: تماس روغن با اکسیژن محیط، روند اکسیداسیون و در نتیجه فاسد شدن را تسریع می کند.
  • نگهداری در محلی خشک و به دور از منبع رطوبت: رطوبت باعث سریع‌تر شدن مکانیسم اثر باکتری‌ها و افزایش سرعت فساد روغن می‌شود.
  • قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید: برخورد نور خورشید با روغن خوراکی یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر رنگ روغن و طعم آن است. در نتیجه باید بسته بندی و محل نگهداری روغن به گونه‌ای باشد که نور از آن عبور نکند.
  • نگهداری از روغن در مکانی دور از شعله گاز یا منابع حرارتی دیگر: هم در هنگام استفاده از روغن باید توجه داشته باشید که از حرارت بسیار زیاد استفاده نکنید و هم هنگام نگهداری نیز تا حد امکان در مجاورت شعله گاز نگهداری نکنید. زیرا حرارت زیاد نیز یکی از عوامل مؤثر بر تغییر رنگ و طعم و افزایش سرعت فاسد شدن روغن است.

جلوگیری از فاسد شدن روغن های خوراکی

نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی را در بخش‌های قبلی برایتان مطرح کردیم. در ادامه می‌خواهیم سایر مواردی که در خانه و به هنگام استفاده از روغن باید مد نظر داشته باشید را بررسی کنیم.

هنگامی که از روغن برای طبخ غذا استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید که حرارت زیاد نباشد و از شعله ملایم‌تر استفاده کنید. همچنین زمان حرارت دادن روغن نیز زیاد نشود. حرارت بالا و مدت زمان طولانی، طعم و بوی روغن را تند و آزاردهنده می‌کند. برای سرخ کردن فقط از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. روغن را برای بار دوم مجدداً حرارت ندهید و از مصرف روغن سوخته نیز پرهیز کنید.

پس از هر بار استفاده نیز حتماً دقت کنید که در ظرف را به خوبی ببندید تا از تماس روغن با هوای محیط و فرایند اکسیداسیون و در نتیجه فساد روغن جلوگیری کنید. در هر مرحله‌ای از نگهداری و مصرف نیز که متوجه بوی زننده و تند روغن شدید، از مصرف آن خودداری کنید زیرا بوی نامطبوع نشانه فاسد شدن روغن است.

اصول مهم نگهداری طولانی مدت روغن

بد نیست بدانید که بین روغن‌های خوراکی، سالم‌ترین نوع آنها احتمالاً روغن‌های مایع هستند که خودشان به دو نوع معمولی و سرخ کردنی تقسیم می‌شوند. موارد مصرف این دو متفاوت است اما شرایط نگهداری آنها تفاوتی ندارد و تمام مواردی که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم در مورد همه انواع روغن خوراکی باید رعایت شوند تا بتوانیم در طولانی مدت، احتمال خراب شدن را کاهش و ماندگاری آن را افزایش دهیم. فرقی ندارد که روغن کارخانه‌ای باشد یا خام و تصفیه نشده، زیرا در هر صورت به دلیل وجود اسیدهای چرب موجود در روغن، با عواملی مانند نور، حرارت، هوا (اکسیژن) و رطوبت واکنش می‌دهند و روند تجزیه و فاسد شدن آنها سریع‌تر می‌شود. پس روغن مصرفی شما از هر نوعی باشد، بهتر است در کابینت یا کمد یا فضایی دور از عوامل نام برده نگهداری شود.

بسته بندی اصولی روغن باید چطور انجام شود؟

تا به اینجا نکاتی برای نگهداری از روغن خوراکی را که لازم بود پیش از خرید و مصرف روغن بدانید، برایتان شرح دادیم. در این قسمت تأکید بر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که هنگام خرید به بسته بندی صحیح روغن توجه کافی داشته باشید. نشتی نداشتن ظرف، محکم بودن بسته بندی به صورتی که هوا و رطوبت به آن نفوذ نکند، و در مجموع استفاده از دستگاه بسته بندی روغن مناسب می‌تواند مدت نگهداری روغن را طولانی‌تر کند. همچنین توجه داشته باشید که تاریخ انقضای روغن تمام نشده باشد. به عنوان مثال روغنی که پیش از سال 1402 تاریخ مصرف آن به پایان رسیده باشد، فاسد و غیر قابل مصرف است.

برای تکمیل اطلاعات خود در زمینه مصرف انواع روغن‌های خوراکی، شرایط نگهداری بهینه و طولانی مدت آنها، آشنایی با دستگاه‌های بسته بندی روغن و خرید این دستگاه‌ها با قیمت مناسب و کیفیت بالا، از سایر مطالب موجود بر روی سایت دیدن کنید و از خدمات ما بهره‌مند شوید.

 

 

اشتراک گذاری :

پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود