ماشین آلات صنعتی cnc طرح فرز آموزش نحوه کار با دستگاه cnc فرز

آموزش نحوه کار با دستگاه cnc فرز

icon چهارشنبه 23 اسفند 1402
 آموزش نحوه کار با دستگاه cnc فرز

از مهمترین و پر استفاده‌ ترین دستگاه‌های مورد استفاده در صنایع جهت ساخت قطعات در اشکال مختلف به دستگاه cnc فرز می‌توان اشاره نمود. در اصل cnc مخفف کلمه computer numerical control  است و مفهوم آن کنترل عددی کامپیوتری می‌باشد. وقتی که کامپیوتر به منظور کنترل یک ابزار به صورت کنترل عددی یا NC به کاربرد شود، به آن ابزار دستگاه cnc گفته می‌شود.

 به عبارت ساده‌تر چنانچه برای کنترل ابزارهای دستگاه از قبیل تراش، شیار، حکاکی، شکل دهنده و. از کامپیوتر استفاده شود، آن دستگاه به عنوان دستگاه cnc معرفی می‌شود و عملیات برش که توسط cnc شکل می‌گیرد را ماشین کاری cnc می‌‌گویند.

 یکی از گزینه‌ها برای ایجاد برش و تغییرات دلخواه روی سطوح مختلف، انتخاب دستگاه cnc فرز است. فرزکاری فرایندی است که طی انجام مراحل برش روی سطح کار، قطعه اصلی ثابت و ابزار مورد نیاز در حرکت هستند و با چرخش و حرکت ابزار کار و برخورد آن با قطعه کار ثابت، تغییرات دلخواه از قبیله برش، حکاکی و غیره ایجاد می‌شود.

 دستگاه cnc چیست؟

دستگاه cnc چیست؟

مشاهده

 کاربرد دستگاه cnc فرز در زمینه کنار تراشی، شیار زدن، صفحه تراشی، برش کاری و. می‌باشد. دستگاه سی ان سی نوعی دستگاه فرزکاری است که توسط برنامه‌های کامپیوتری و به صورت هوشمند کنترل می‌شود. این دستگاه قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد و معمولاً برای حکاکی، شکل دهی و برش انواع سطوح فلز، چوب و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 از آنجا که دستگاه سی‌ ان‌ سی توسط رایانه کنترل می‌شود دارای سرعت زیادی است و امکان خطای انسانی در آن بسیار پایین است. به طور معمول روال کار با دستگاه سی‌ ان‌ سی چنین است که ابتدا برنامه‌ها را طراحی و سپس به دستگاه می‌دهند. حرکت و سرعت ابزارهای ماشین مطابق با این برنامه‌ها کنترل می‌گردد.

 دستگاه سی‌ ان‌ سی در سه مدل کلی متفاوت طراحی شده که کارکرد منحصر به فردی دارد. نمونه اول نوعی دستگاه حفاری و ایجاد کننده سوراخ است. این دستگاه‌ها روی ایجاد سوراخ‌های دقیق توسط مته متمرکز هستند و اغلب در کارخانجات تولید قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 نوع دیگر این ماشین‌ها، دستگاه تراش سی‌ ان‌ سی تراش است که مشابه تراش چرخان معمولی کار می‌کند. با این تفاوت که در این دستگاه کامپیوتر کنترل بازوی رایانه‌ای را در دست دارد که چه جایی را با چه مقدار فشاری تراش دهد. این مدل دستگاه cnc مناسب افرادی است که وسایلی مانند پایه میز یا چوب بیسبال طراحی می‌کنند.

 مدل دیگر دستگاه سی ان سی که رایج‌ ترین دستگاه مورد استفاده است، با عنوان روتر سی‌ ان‌ سی شناخته می‌شود. این نوع دستگاه امکان ایجاد برش‌های بسیار دقیق را برای اپراتور فراهم می‌نماید. 

آموزش کار با دستگاه cnc فرز

آموزش اپراتوری با دستگاه

 از مهمترین نکات آموزش اپراتوری دستگاه cnc، انتخاب نوع دستگاه است و اینکه بدانید هدف استفاده از دستگاه cnc چیست و برای چه مواردی به کار برده می‌شود؟ دستگاه‌های سی‌ ان‌ سی برای مواد چوبی، پلاستیکی و فلزی عملکرد متفاوتی دارند. به طوری که برای ساخت قطعات فلزی از دستگاه cnc فرز استفاده می‌شود.

 همانگونه که ذکر شد کلیه دستگاه‌های cnc جهت کنترل ابزارهای خود از نرم‌ افزار کامپیوتری استفاده می‌کنند. به همین جهت برای استفاده و کار با دستگاه cnc فرز باید کار با رایانه و نرم‌ افزار را یاد بگیرید. فرایند مورد نظر دستگاه cnc فرز در سه مرحله توسط نرم ‌افزار انجام می‌شود.

 ابتدا طرح اولیه در برنامه CAD به کمک کامپیوتر طراحی می‌گردد. سپس برنامه CAM، نقشه را به کدی به نام کد جی(code-G) تبدیل می‌کند و در نهایت دستگاه cnc فرز کد را خوانده و قطعه مورد نظر را می‌سازد. البته می‌توان کد جی را به طور مستقیم در دستگاه نوشت. نقشه‌های CAD در فروشگاه‌های کامپیوتری قابل دسترسی هستند.

 پس از اینکه کار با نرم‌ افزار CAD را یاد گرفتید، هر چیزی را که می‌خواهید می‌توانید رسم کنید. پس از ایجاد طرح اولیه، آن را به برنامه CAM وارد نمایید. در اینجا این شمایید که به نرم‌ افزار می‌گویید از چه ابزاری استفاده کند و همچنین عمق و سرعت آن را نیز تعیین می‌کنید.

 هنگامی که ابزارهای خود را مشخص نمودید باید برای خواندن طرح، کد جی را در دستگاه ایجاد نمایید. پس از اینکه اطلاعات وارد شد، عملیات به شکل خودکار انجام می‌شود. دستگاه‌های تجاری cnc فرز کد جی را مستقیما به دستگاه انتقال می‌دهند. ولی دستگاه‌های هابی (Hobby) توسط رایانه شخصی خارجی کنترل می‌شود. 

 

ماشین توسط این برنامه‌ ها کنترل شده و شما به منظور جابجایی دستگاه می توانید کد جی را در برنامه بارگذاری کنید. اگر بخواهید کد جی را به شکل مستقیم در دستگاه تایپ کنید، باید مرجع آن را برای دستگاه خود پیدا کنید. در این صورت به نرم‌افزار CAD و CAM نیازی نیست.

 البته به این نکته دقت داشته باشید که برای طرح‌ هایی که جزئیات زیادی دارند، بهتر است از این برنامه ها استفاده شود. تایپ مستقیم کد جی در دستگاه برای طرح‌ های ساده جوابگو است. زمانی که کد در دستگاه بارگذاری شد کار اپراتور دستگاه سی‌ ان‌ سی آغاز می‌ شود. البته مطمئن شوید که مواد و تجهیزات دقیقا در جای خود قرار داشته باشند، سپس می‌ توانید کار برش را شروع کنید.

چگونگی کارکرد دستگاه سی ان سی

 دستگاه cnc دستورات دریافتی از اپراتور را پردازش می‌کند و هرگونه تغییری نیاز داشته باشد، روی سطح مورد نظر انجام می‌دهد. مجموعه این کارها ترکیبی از حرکت در محورهای متفاوت است که امکان اجرای دستورات را در سه مرحله ایجاد می‌کند.

 این حرکت‌ها مجموعه‌ ای از سوراخ کردن، ایجاد برش، تغییر حرکت دستگاه روی طرح‌های گوناگون به کمک مته و همچنین کنترل دقیق بازوها از طریق رایانه می‌باشد. در نتیجه با حرکت بازوها، مته با میزان فشار معین باعث تو رفتگی و بیرون زدگی سطوح و ایجاد خطوط و نقوش می‌شود.

 در دستگاه cnc فرز به جای لیزر از ابزار مخصوص براده برداری استفاده می‌گردد. کاربرد آن جهت ایجاد برش و حکاکی روی فلزات چوب و انواع سنگ می‌باشد و برشی که روی سطوح ایجاد می‌شود نسبت به دستگاه لیزر عمیق‌ تر است.

نرم افزارهای مورد نیاز دستگاه سی ان سی فرز

 دستگاه سی ان سی فرز از مهم‌ترین دستگاه‌ها جهت تولید در صنایع مختلف می‌باشد. انواع طرح‌های ماشین کاری چوب را با استفاده از نرم‌ افزارهای گرافیکی توسط این دستگاه می‌توان تولید نمود.

 یکی از نرم‌ افزارهای کاربردی در این دستگاه همانطور که قبلاً هم ذکر شد برنامه طراحی محصول یا نرم‌ افزار CAD است. سپس با نرم‌ افزار CAM می‌توان مراحل طراحی و ایجاد برش سطوح را روی صفحه رایانه ذخیره کرد و پس از ویرایش آن را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن انجام داد.

 البته این دو نرم ‌افزار از رایج‌ ترین و پرکاربردی‌ ترین برنامه‌های مورد استفاده در دستگاه سی ان سی هستند و در کنار آن  می‌توان از نرم‌ افزارهای دیگر که هر کدام در زمینه خاصی کاربرد دارد، نیز استفاده نمود. 

قیمت خرید دستگاه cnc فرز

 دستگاه سی ‌ان‌ سی در انواع طرح‌ها و مدل‌ها در بازار موجود است که هر کدام قیمت متفاوتی دارد. دستگاه cnc بر اساس توان اسپیندل موتور و انواع کنترلرها سنجیده و قیمت گذاری می‌شود.

 از انواع مدل‌های دستگاه cnc فرز به فرز cnc عمودی، فرز cnc افقی، فرز cnc دروازه‌ ای، فرز cnc معمولی، فرز cnc مینیاتوری و. اشاره نمود. تنوع دستگاه سی‌ ان‌ سی به اندازه ‌ای است که امکان دارد انتخاب خرید را برایتان دشوار کند.

 بهتر است قبل از خرید با فاکتورهای مهم در انتخاب دستگاه آشنا شوید. از عوامل مهم هنگام خرید توجه به مواردی مانند توجه به اندازه میز کار دستگاه، قیمت دستگاه سی ‌ان‌ سی، تعداد محورها، میزان سرعت و دقت دستگاه اشاره نمود.

 

اشتراک گذاری :

...
دستگاه سی ان سی سه محور 30*40 سانتی‌متر
432,600,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه سی ان سی چهار محور 40*30 سانتی‌متر
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه سی ان سی سه محور 40*60 سانتی‌متر
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه سی ان سی چهار محور 60*40 سانتی‌متر
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه سی ان سی پنج محور 60*40 سانتی‌متر
ناموجود
مشاهده محصول
پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود