دستگاه پرکن دستگاه پرکن بسته بندی (ساشه) دستگاه پرکن بسته بندی چیست؟

دستگاه پرکن بسته بندی چیست؟

icon شنبه 09 مهر 1401
 دستگاه پرکن بسته بندی چیست؟

دستگاه پرکن بسته بندی ماشینی است که از آن برای پر کردن حجم معینی از محصولات جامد از جمله محصولات پودری و گرانولی یا انواع مایعات با ویسکوزیته متفاوت در بطری های پلاستیکی، شیشه ای، فلزی یا پاکت هایی با جنس مختلف، می توان استفاده نمود.

 شاید برخی افراد با خدماتی که دستگاه پرکن بسته بندی به ما می دهد، آشنایی زیادی نداشته باشند. این در حالی است که در زندگی روزمره مرتباً در حال استفاده از محصولات بسته بندی شده توسط دستگاه های پرکن هستیم و عدم استفاده از دستگاه پرکن بسته بندی برای تولید کنندگان امری غیر قابل امکان است.

 به طوری که کلیه تولید کنندگان در صنایع مختلف غذایی، دارویی آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، کشاورزی و. جهت بسته بندی محصولات خود و ارائه آن به بازار از این نوع ماشین آلات استفاده می کنند. به همین علت با توجه به رشد صنعت بسته بندی استفاده از این نوع دستگاه ها بسیار ضروری است و با افزایش چشمگیری روبرو می باشد.

 در حال حاضر شاهد نقش پر رنگ بسته بندی در صنایع مختلف هستید. همین امر باعث ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان شده است و مطمئنا اگر به دنبال بسته بندی خاص برای محصول خود نباشند، بازنده این رقابت خواهند بود.

 وجود دستگاه های پرکن بسته بندی باعث کاهش خطای انسانی می ‌شود و این امر بسیار مهمی است. چون در صنعت بسته بندی باید محصولات در بسته های هم اندازه و هم شکل تولید شوند. در غیر این صورت باعث بروز ضرر به مشتری و تولیدکننده می شود. استفاده از انواع دستگاه پرکن علاوه بر افزایش سرعت و بهره وری باعث کاهش آلودگی نیز می شود که بسیار مهم و ضروری است.

پرکن توزینی

دستگاه پرکن توزین جزء ماشین آلات بسته بندی به حساب می‌آید که برای وزن کردن و پر نمودن انواع محصولات طراحی شده است. دستگاه پرکن توزینی محصولات را با دقت وزن و بسته بندی می کند. کاربرد آن بیشتر در خط تولید و بسته بندی مواد خشک مانند انواع خشکبار از قبیل حبوبات، غلات، آجیل ها، ادویه جات، برنج، انواع قهوه، چای، دانه های مورد نیاز مرغداری ها، غذای حیوانات خانگی و. می باشد.

 از مدل های مختلف دستگاه پرکن توزینی در کارخانجات تولیدی جهت بسته بندی محصولات استفاده می شود. کاربرد ویژه این دستگاه ها بیشتر در صنایع غذایی و در خط تولید انواع فرآورده های غذایی می باشد.

 این دستگاه ها بسته بندی را بر اساس وزن مشخص شده انجام می دهند و با توجه به نوع کاربری دستگاه، قادر است بسته هایی با وزن ۲ گرم الی ۵۰ کیلوگرم را تولید و بسته بندی نماید. کاربر بنابر ظرفیت تولید خود، مدل مناسب دستگاه تک توزین، دو توزین، چهار توزین یا شش توزین را انتخاب می کند.

روش کار پرکن توزینی

نحوه عملکرد دستگاه پرکن توزینی به این صورت است که به محصول مورد نظر قبل از پر شدن، در ظروف متناسب با محصول وزن می شود. این دستگاه دارای کنترل های دقیق دیجیتالی است که باعث می شود فرایند پر کردن محصول با سرعت و دقت بالایی به اتمام برسد.

 از قالب های ضد زنگ در ساخت و طراحی دستگاه استفاده می شود. علاوه بر آن از قطعات قابل حمل و قابل تعویض به کار برده می شود. تنظیمات دستگاه توسط سیستم plc و صفحه ‌نمایش لمسی قابل کنترل و پردازش می باشد. دستگاه پرکن توزین دار برای بسته بندی انواع پودرها و محصولات خشک بسیار مناسب است.

 همچنین می توان از سطل های ۴ الی ۵ کیلوگرمی نیز برای پر کردن ظروف فله ای استفاده کرد. این پرکن ها در انواع مختلفی به بازار عرضه شده اند و قادرهستند بسته هایی با وزن ۵۰۰ گرم الی ۲۲ کیلوگرم و با سرعت پرکردن حدود ۵۰ بسته در دقیقه کار کنند.

جنس بسته بندی پرکن توزینی

دستگاه پرکن توزینی جهت پر کردن بسته بندی محصولات با توجه به نوع دستگاه و نوع محصول مورد نظر، می تواند از بسته هایی با جنس مختلف مانند بطری های پلاستیکی، شیشه ای، کیسه، نایلون های تک لا، پت، جعبه های مقوا یی و. استفاده نماید.

بسته بندی حجمی

دستگاه پرکن حجمی در مدل های نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک وجود دارد و جهت پر کردن محصولات گرانولی مثل نخود، لوبیا، عدس، لپه، شکر، نمک و. از طریق اندازه گیری مواد توسط پیمانه های مخصوص دستگاه پرکن مورد استفاده قرار می گیرد. حجم پیمانه های اندازه گیری در دستگاه قابل تغییر است.

 دستگاه پرکن حجمی مجهز به مخزن قیفی شکل، سیستم plc و پیمانه های اندازه گیری متفاوت، می باشد. هر دستگاه حداقل دارای سه پیمانه پرکن می باشد تا زمانی که یکی از پیمانه ها در حال پر شدن از مواد است، پیمانه دیگر در حال تخلیه مواد اندازه گیری شده درون بسته مورد نظر باشد.

 پرکن حجمی دارای چشم الکترونیکی است تا هنگامی که شما بسته را روبه روی دهانه دستگاه قراردادید، پیمانه را خالی کند. مقدار مواد خارج شده از دستگاه بر اساس حجم و به صورت پیمانه ای انجام می شود. در دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک کیسه ها توسط نیروی انسانی نگه داشته و سپس پر می شود ولی در نوع اتوماتیک تمامی عملیات پر و بسته بندی به طور خودکار انجام می‌ شود. 

روش کار بسته بندی حجمی

در فرایند بسته بندی حجمی اولین مرحله وزن کشی محصول است چون از اینجا می توان حجم لازم را برآورد نمود. سپس اپراتور پیمانه های دستگاه را با توجه به حجم تخمینی تنظیم می کند. مهمترین ویژگی این دستگاه جداسازی مواد بر اساس حجم تعیین شده از قبل می باشد.

 سرعت دستگاه با وجود برخورداری از پیمانه های مختلف بسیار خوب و مطلوب است. معمولاً در بسته بندی حجمی، محصول توسط نوار نقاله یا دستگاه بالابر در وزن های ۱۰ الی ۲۰ کیلوگرمی درون مخزن منتقل می شود. در مرحله بعد محصول درون پیمانه ها ریخته می شود. پیمانه ها در واقع به عنوان ابزار اندازه گیری به حساب می آیند.

 تنظیم پیمانه ها به عهده اپراتور است. پس از آنکه پیمانه ها بر اساس حجم مورد نظر پر شد، محصول مورد نظر درون لفاف های بسته بندی ریخته می ‌شود و به صورت خودکار بسته بندی می گردند. این دستگاه قادر است محصولات را در وزن های ۵۰ الی ۲۰۰۰ گرمی بسته بندی نماید. باید به این نکته اشاره کرد که درصد خطای وزنی در دستگاه پرکن حجمی بیشتر است.

جنس بسته بندی حجمی

دستگاه پرکن حجمی جهت بسته بندی محصولات مختلف مانند غلات، حبوبات، ماکارونی، سویا، نمک، شکر، پودر ژله، پودر شوینده، مواد دارویی، مواد شیمیایی و. از لفاف هایی با جنس پلی استر، سلفون، فویل آلومینیوم، ترسبافون صدفی و انواع فیلم های حرارتی استفاده می کند. 

تفاوت ظرفیت وزنی دستگاه پرکن توزینی و حجمی

در دستگاه پرکن حجمی به دلیل محدودیت حجم پیمانه های دستگاه نمی‌ توان انتظار تولید بسته هایی با وزن بالا را داشت و با این گونه دستگاه ها در نهایت می توان بسته هایی تا وزن ۲ کیلوگرم را تولید نمود.

 این در حالی است که در دستگاه پرکن توزینی، حجم بسته ها به ۲۵ کیلوگرم هم می‌ رسد. بنابراین یکی از مهم ترین تفاوت ها برای کسانی که قصد خرید دستگاه بسته بندی جهت محصولات گرانولی دارند، به حساب می آید.

دستگاه پرکن جامدات

همانطور که از نام دستگاه مشخص است، دستگاهی است که از آن برای پر کردن مواد جامد که شامل محصولات پودری و گرانولی می شود، استفاده می کنند و شامل محصولاتی از جمله خشکبار، حبوبات، آجیل، غلات، اسنک، پاپ کورن، پودر ژله، ماکارونی و. می شود. دستگاه پرکن جامدات انواع مختلفی دارد که هر کدام جهت محصول خاصی کاربرد دارد. 

دستگاه پرکن پودر

دستگاه پرکن پودر

دستگاه پرکن پودر نیز نوعی دستگاه بسته بندی است که کاربرد آن جهت پر کردن مواد پودری مانند ادویه ها، پودرهای شوینده، شکر، نمک، پودر قهوه و. در قوطی یا کیسه می باشد. بیشترین کاربرد این دستگاه در صنعت مواد غذایی می باشد که به عنوان دستگاه بسته بندی ادویه جات و نمک شناخته می شود ولی در صنایع دیگر هم مورد استفاده قرار می گیرد.

 از کاربردهای مهم این دستگاه استفاده از آن در مشاغل خانگی است. به این علت که مصرف ادویه در کشور ما روز به روز در حال افزایش است و جهت بسته بندی ادویه جات مختلف در منازل از دستگاه پرکن پودر استفاده می کنند.

دستگاه پرکن حبوبات

دستگاه پرکن حبوبات

از دستگاه بسته بندی حبوبات برای بسته بندی محصولات گرانولی مانند انواع حبوبات مختلف، قند و شکر، سبزی خشک، مواد دارویی، شیمیایی و. در پاکت، کیسه، قوطی و ظروف دیگر استفاده می شود.

 این دستگاه با وجود کاربری آسانی که دارد کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. جنس دستگاه از استیل است که بسیار مقاوم می باشد و تحت استانداردهای بین المللی تولید می شود. دستگاه دارای مخزن جهت تخلیه مواد است. پس از تخلیه مواد در مخزن، توسط ماژول دستگاه، تنظیمات آن انجام می شود تا بسته ها بر اساس وزن مشخص شده پر و بسته بندی گردند. 

دستگاه تی بگ زن

دستگاه تی بگ زن

دستگاه تی بگ زن مخصوص تولید بسته های کوچک چای، انواع دمنوش و گیاهان دارویی به صورت کیسه ای می باشد. دستگاه تی بگ زن دارای سرعت و دقت بالایی است و عملکرد دستگاه به شکل تمام اتوماتیک می باشد. سیستم وزن کشی دستگاه از نوع حجمی و پیمانه ای می باشد. ظرفیت تولید دستگاه حدود ۸۰ الی ۱۲۰ بسته در دقیقه می باشد.

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات دستگاهی است که جهت پرکردن حجم معینی از مایعات با ویسکوزیته و چگالی متفاوت، مناسب می باشد. انتخاب دستگاه پرکن مایعات مناسب کاری دشوار و پیچیده است. از این رو برای انتخاب صحیح دستگاه متناسب با محصول خود بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا باشید.

 هر نوع دستگاه پرکن مایعات مخصوص نوع خاصی از مواد مایع می باشد و اگر دستگاه را اشتباه انتخاب نمایید، علاوه بر مختل شدن خط تولید باعث بروز خسارت مالی جبران ناپذیری می شود. بر اساس حالت روندگی و چگالی مایعات دستگاه پرکن مایعات به دو نوع پرکن مایعات غلیظ و پرکن مایعات رقیق دسته بندی می شود. سیستم دستگاه پرکن مایعات رقیق ساده تر از پرکن مایعات غلیظ است.

پرکن مایعات غلیظ

پرکن مایعات غلیظ جزء ماشین آلات بسته بندی می باشد که جهت پر کردن مایعات غلیظ که ویسکوزیته بالایی دارند، در صنایع بسته بندی مواد غذایی، بهداشتی آرایشی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 سیستم پرکن مورد استفاده در دستگاه پرکن مایعات غلیظ سیلندر پیستون می باشد که در میان روش های پمپی و ثقلی به عنوان بهترین روش پر کردن برای این نوع مایعات شناخته شده است.


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

 

نحوه پر کردن دستگاه پرکن مایعات غلیظ به این شکل است که مایعات غلیظ برحسب حجم سیلندر در ظروف مورد نظر پر می شوند. یعنی با توجه به حجم ظرف، حجم سیلندر تنظیم می شود. سیلندر تعبیه شده در دستگاه باعث روان تر شدن مایعات غلیظ نظیر عسل، مربا و. می شود. در برخی از دستگاه های پرکن مایعات غلیظ قبل از پر شدن مواد آن را گرم می کنند که باعث سرعت در فرایند پرکردن می شود.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ نیمه اتوماتیک تک نازل ۵- ۵۰ میلی لیتر پنوماتیک

دستگاه پرکن مایعات غلیظ نیمه اتوماتیک تک نازل ۵- ۵۰ میلی لیتر پنوماتیک

برای پر کردن مایعات غلیظ به دستگاهی نیاز داریم که متناسب با محصول موردنظر طراحی شده باشد. منظور از مایعات غلیظ، مایعاتی است که ویسکوزیته بالایی دارند یعنی حالت روندگی کمی دارند و به راحتی جاری نمی ‌شوند.

 پرکن مایعات غلیظ نیمه اتوماتیک تک نازل مجهز به یک مخزن جهت گرم کردن محصول مورد نظر در دمای تنظیم شده می باشد. از این مدل دستگاه پرکن مایعات غلیظ برای پر کردن محصولاتی مانند روغن، عسل، مواد آرایشی بهداشتی مثل کرم، ریمل، رژ مایع و نیز محصولات دارویی در ظروف مختلف استفاده می شود.

 سیستم به کار رفته در این دستگاه پنوماتیک است. جنس مخزن و بدنه دستگاه از استیل ضدزنگ تهیه شده است. قابلیت پر کردن مایعات غلیظ در بسته‌های با وزن ۵ الی ۵۰ میلی لیتر را دارد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ تک نازل  ۵- ۲۰۰۰ میلی لیتر

دستگاه پرکن مایعات غلیظ تک نازل  ۵- ۲۰۰۰ میلی لیتر

این نوع دستگاه نیز برای پر کردن انواع مایعات غلیظ در ظروف مختلف مناسب می باشد. دستگاه پرکن مایعات تک نازل مناسب محصولاتی مانند عسل، مربا، روغن، سس، شیر، شربت، مواد شوینده غیر اسیدی می باشد. نازل دستگاه شیر پنوماتیک است.

 بطری گذاری به صورت دستی انجام می شود و عملیات تزریق مواد به صورت اتومات انجام می گیرد. به دلیل کارکرد و نصب آسان و نیز قیمت پایین دستگاه، جهت راه اندازی کسب و کارهای کوچک خانگی و استفاده در کارگاه های کوچک مناسب می باشد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ دستی تک نازل ۵-۵۰ میلی لیتر 

دستگاه پرکن مایعات غلیظ دستی تک نازل ۵-۵۰ میلی لیتر

دستگاه پرکن مایعات غلیظ دستی قابلیت پر کردن مایعات در ظروف از ۵ تا ۵۰ میلی لیتر را دارد. از پرکاربردترین ماشین آلات پرکن مایعات غلیظ است که به شکل ثقلی، پمپی و پیستونی کار می کند. بیشترین کاربرد این دستگاه جهت پر کردن عسل می باشد.

 سرعت پر کردن این دستگاه با توجه به توان اپراتور بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ ظرف در ساعت متغیر می ‌باشد. این مدل دستگاه پر کن مناسب استفاده در مشاغل خانگی و کارگاه های تولیدی کوچک می باشد که به طور اتوماتیک کار می کند.

پرکن مایعات رقیق

 دستگاه پرکن مایعات رقیق جهت پر کردن انواع مایعات رقیق و غلیظ در ظروف مختلف شیشه ای، پلاستیکی و فلزی مناسب است. این نوع دستگاه پرکن مایعات به دلیل شکل ظاهری آن که به صورت خطی می باشد به نام دستگاه پرکن خطی هم عنوان می شوند. به همین دلیل جهت استفاده از آن در کارخانجات و کارگاه های تولیدی به فضای بیشتری در مقایسه با پرکن مایعات روتاری نیاز می باشد.

 از این دستگاه پرکن هم جهت مایعات غلیظ و هم مایعات رقیق می توان استفاده کرد. اما به طور کلی بیشترین کاربرد آن در زمینه مایعات رقیق و در صنایع غذایی و دارویی می باشد. از مهمترین محصولاتی که توسط این دستگاه پر و بسته بندی می شود به آب معدنی می توان اشاره کرد. 

دستگاه پرکن مایعات تک نازله ساندیسی ۵ - ۳۰۰ میلی لیتر

دستگاه پرکن مایعات تک نازله ساندیسی ۵ - ۳۰۰ میلی لیتر

 دستگاه های پرکن مایعات جزء دستگاه های پیچیده می باشند که باید برای بهره وری بهتر آنها ملزوماتی را رعایت کرد. از جمله این موارد می ‌توان به میزان خورندگی مواد یا میزان ظرفیت تولید و نیز محدودیت مکانی که باید دستگاه را در آنجا قرار دهید، اشاره نمود.

 تفاوت در میزان غلظت و چگالی مایعات مختلف نسبت به همدیگر نیز در نوع بسته بندی آنها تاثیر می گذارد. دستگاه پرکن مایعات ساندیسی برای پر کردن مواد غذایی، دارویی، بهداشتی آرایشی و شیمیایی کاربرد دارد.

 رنج وزنی این دستگاه بین ۵ الی ۳۰۰۰ میلی لیتر می باشد. سرعت این نوع دستگاه بسیار بالا است و به علت دقت بالایی که دارد، شرکت‌های دارویی استقبال وسیعی از این دستگاه داشته اند. عملکرد این دستگاه بسیار ساده است و به اپراتور حرفه ای نیاز ندارد.

دستگاه پرکن مواد مایع ۶ نازل ۵-۳۰۰۰ میلی لیتر

دستگاه پرکن مواد مایع ۶ نازل ۵-۳۰۰۰ میلی لیتر

دستگاه پرکن مایعات شش نازل نیز نوعی دستگاه ساندیسی است که شبیه پرکن های مایعات نیمه اتوماتیک عمل می کند. همانطور که می دانید مایعات از لحاظ چگالی با هم تفاوت دارند. مایعات رقیق چگالی پایینی دارند با این وجود از این دستگاه برای هر نوع مایع چه غلیظ چه رقیق می توان استفاده کرد.

 جنس دستگاه از استیل و شلنگ های آن از جنس سیلیکون تهیه شده است و دارای سرعت و دقت بالایی در پر کردن می باشد. البته قابل ذکر است که تنظیم سرعت هر نازل به شکل مجزا قابل اجرا می‌ باشد.

دستگاه پرکن مایعات ۲ نازل دارای ریل و plc

دستگاه پرکن مایعات ۲ نازل دارای ریل و plc

 دستگاه پرکن مایعات جزء پرکاربردترین ماشین آلات بسته بندی به حساب می آید. نسل جدید پرکن مایعات در مدل های متنوعی ارائه می شود. دستگاه پرکن مایعات دو نازل مجهز به ریل یا کانوایر و سیستم هوشمند PLC می باشد تا اپراتور به راحتی با سرعت بالایی بتواند مایعات را درون بطری ها پر نماید.

 دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک به اپراتور این اجازه را می ‌دهد که سرعت حرکت نوار نقاله را تنظیم نماید. همچنین نیاز به صرف هزینه جهت اضافه کردن خط تولید نیست .چون با بالا رفتن سرعت نوار نقاله، سرعت پر کردن مایعات هم بالا می رود.

وجود سیستم دیجیتال روی دستگاه امکان تغییر سرعت پر کردن نازل ها را به صورت هوشمند فراهم می کند. پرکردن هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار توسط سنسور قابل انجام است.

دستگاه پرکن مایعات ۴ نازل دارای ریل و plc

دستگاه پرکن مایعات ۴ نازل دارای ریل و plc

دستگاه پرکن ۴ نازل جزء دستگاه های پرکن مایعات به شمار می آید و جهت پر کردن مایعات رقیق و غلیظ کاربرد دارد. تعداد نازل های تزریق مواد را می توان با توجه به کارایی آن کم یا زیاد کرد. پرکن مایعات ۴ نازل، مناسب بسته بندی مایعات در حجم متوسط می باشد.

در واقع هر چه تعداد نازل های دستگاه پرکن بیشتر باشد، سرعت عمل و بازده تولید محصول نیز بالاتر می رود. پرکن ۴ نازل جهت انواع مایعات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 نازل های تزریق مایعات طوری طراحی شده‌اند که اصلاً چکه نمی کنند. سیستم باز و بسته شدن نازل ها به طور پنوماتیک می باشد. در کل تعداد نازل های دستگاه و میزان تزریق مواد با سیستم های مختلف قابل کنترل و تنظیم مجدد می باشد. دقت در تزریق و یکنواختی پر کردن محصول مورد نظر از مزایای این دستگاه به شمار می آید.

   

 

   

 

اشتراک گذاری :

پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود