دستگاه پرکن دستگاه بسته بندی حبوبات روش نگهداری حبوبات، چرا حبوبات حشره میزند؟

روش نگهداری حبوبات، چرا حبوبات حشره میزند؟

icon شنبه 22 مهر 1402
 روش نگهداری حبوبات، چرا حبوبات حشره میزند؟

یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که در اغلب برنامه‌های غذایی وجود دارد، حبوبات است. حبوبات با داشتن مقادیر زیادی از کلسیم، مواد معدنی و آهن نقش بسیار مهمی در یک رژیم غذایی سالم ایفا می‌کنند. اما در بسیاری از مواقع دیده‌ایم که حبوبات حشره می‌زنند؛ به طوری که دیدن این حشرات موذی در حبوبات باعث نگرانی افراد می‌شود. 

اما دلیل اصلی حشره زدن حبوبات چیست و چه روش‌هایی برای پیشگیری و رفع حشره حبوبات وجود دارند؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و همچنین کسب اطلاعاتی درباره نحوه صحیح نگهداری حبوبات، در ادامه مطلب با ما همراه باشید!


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

دلیل حشره زدن حبوبات

مهم‌ترین علت حشره زدن حبوبات، مربوط به وجود تخم یک سری حشرات بر روی حبوبات است. اما این دقیقا به چه معناست؟ هنگامی که تخم حشرات روی حبوبات وجود داشته باشد و در عین حال شیوه نگهداری از حبوبات هم مناسب نباشد، شرایط برای حشره زدن حبوبات فراهم خواهد شد. به طوری که پس از گذشت چند وقت، حشراتی کوچک در حبوبات قابل مشاهده خواهند بود. 

روش‌های پیشگیری و رفع حشره حبوبات

حالا که با علت حشره زدن حبوبات آشنا شدید می‌خواهیم به معرفی چند روش برای پیشگیری و همچنین رفع حشره حبوبات بپردازیم. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

اولین روش این است که حبوبات را پس از خرید به مدت حدودا یک هفته در فریزر نگهداری کنید. دلیل انجام این کار نیز این است که قرار دادن حبوبات در دمای پایین‌تر از صفر درجه، موجب از بین رفتن تخم‌های ریز حشرات می‌شود. در نتیجه، اگر حبوبات شما آلوده به تخم حشرات باشد، این روش موجب از بین رفتن تخم‌ها خواهد شد. 

روش دوم این است که حبوبات خریداری شده را در یک سینی بریزید و آن را به مدت 15 دقیقه در فر با دمای 140 درجه سانتی‌گراد قرار دهید؛ سپس سینی را از فر خارج کنید و حبوبات را در یک ظرف درب‌دار نگهداری کنید. این روش نیز موجب از بین رفتن تخم‌های حشرات خواهد شد. 

قرار دادن چند عدد میخک در ظرف حبوبات نیز روش دیگری است که موجب عدم نفوذ حشرات به حبوات می‌شود. با این کار حتی اگر در ظرف هم باز بماند، هیچ حشره‌ای به درون ظرف وارد نخواهد شد. همچنین خوب است بدانید که افزودن میخک به ظرف حاوی حبوبات، هیچ تغییری در طعم و مزه حبوبات ایجاد نخواهد کرد. 

روشی دیگر برای نگهداری حبوبات، قرار دادن قوطی‌های کبریت در مجاورت حبوبات است. این قوطی‌ها حاوی گوگرد بوده و حشرات از گوگرد فراری هستند؛ به همین دلیل از حبوبات موجود در کنار این قوطی‌ها نیز دوری می‌کنند. 

افزودن نمک به حبوبات نیز یک راهکار بسیار کارآمد و در عین حال ساده برای جلوگیری از فاسد شدن و حشره زدن حبوبات است.

اگر مقدار حبوباتی که در اختیار دارید زیاد است و می‌خواهید آنها را برای زمان طولانی‌تری نگه دارید، بهتر است تمام حبوبات را درون یک آبکش ریخته و آن را به مدت 48 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

برای نگهداری حبوبات و جلوگیری از حشره‌زدگی آنها می‌توانید از برگ درخت گردو و برگ بو نیز استفاده نمایید. 

آخرین راهکار در رابطه با نگهداری از حبوبات این است که آنها را در دمای مناسب و در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. 

حبوبات غیر قابل مصرف

حبوبات غیر قابل مصرف

زمانی که حبوبات دچار حشره‌زدگی شوند، عملا غیر قابل استفاده خواهند بود؛ اما چگونه می‌توان حبوبات غیر قابل مصرف را از حبوبات سالم تشخیص داد؟ در این بخش، مهم‌ترین راه‌های تشخیص حبوبات غیر قابل مصرف را توضیح داده‌ایم. 

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای تشخیص فاسد شدن حبوبات، خارج شدن گرد و خاک از آنها یا تغییر رنگ و شکل حبوبات است. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، بدانید که حبوبات، غیر قابل مصرف شده‌اند و باید دور ریخته شوند. همچنین ایجاد سوراخ‌ در حبوبات نیز نشانه دیگری است که از نفوذ حشره به حبوبات و فاسد شدن آن خبر می‌دهد. 

به علاوه، ممکن است تاکنون دیده باشید که حبوبات در حین پخت، بیش از حد دچار له‌شدگی می‌شوند. این عامل نیز می‌تواند یکی دیگر از علامت‌های فاسد شدن و غیر قابل مصرف بودن حبوبات به شمار رود. 

توجه به بسته‌بندی حبوبات

به طور کلی، شیوه درست نگهداری حبوبات تاثیر قابل توجهی برافزایش ماندگاری این ماده غذایی دارد. در این میان، توجه به بسته‌بندی حبوبات عاملی است که باید به آن توجه شود. 

حبوباتی مانند لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لپه و عدس از جمله حبوباتی هستند که مصرف بالایی در بین مردم دارند؛ از این رو باید به دقت نگهداری شوند تا دچار حشره‌زدگی نشوند. به طور کلی، انواع حبوبات را می‌توان به مدت یک سال در محیطی کم‌نور و خنک نگهداری کرد. البته باید دقت داشته باشید که هیچ هوایی در بسته‌بندی حبوبات جمع نشود. با رعایت این مورد و همچنین مواردی که در بخش‌های قبل گفتیم، می‌توانید حبوبات خود را برای مدت طولانی به صورت سالم نگداری کنید. 

جمع بندی

در این مطلب، درباره روش‌های نگهداری حبوبات و راه‌هایی برای جلوگیری از حشره‌زدگی آنها صحبت کردیم. همچنین در مورد دلیل حشره زدن حبوبات، اطلاعاتی به شما عزیزان ارائه دادیم. پدیده حشره‌زدگی یک اتفاق بسیار رایج است که در انواع حبوبات به وفور دیده می‌شود. این پدیده به دلیل وجود تخم حشرات بر روی حبوبات رخ می‌دهد که در شرایط محیطی مساعد، موجب رشد تخم‌ها و ایجاد حشرات ریز و کوچک می‌شود. 

هرچند امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تولید دستگاه بسته ‌بندی حبوبات ، این مواد غذایی با دقت بالاتری بسته‌بندی شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. 

برخی از سوالات متداول

در این بخش از مقاله قصد داریم به برخی از سوالات متداول شما کاربران درباره حشره زدن حبوبات پاسخ دهیم:

مهم‌ترین نشانه‌های حبوبات غیر قابل مصرف چیست؟

وجود سوراخ بر روی حبوبات، تغییر رنگ و شکل، خارج شدن گرد و خاک و له‌شدگی بیش از اندازه حبوبات هنگام پخت، رایج‌ترین نشانه‌های حبوبات غیر قابل مصرف محسوب می‌شوند.

بهترین شرایط نگهداری از حبوبات چیست؟

برای نگهداری حبوبات به بهترین شکل ممکن، باید آنها را در محیطی خشک، خنک و کم‌نور قرار دهید. 

چگونه می‌توان از میخک برای جلوگیری از حشره زدن حبوبات استفاده کرد؟

افزودن چند عدد میخک به ظرف حبوبات باعث عدم نفوذ حشرات به حبوبات می‌شود. 

 

اشتراک گذاری :

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران