ماشین آلات پرکن و بسته بندی دستگاه لیبل زن انواع دستگاه لیبل زن و طرز کار آن

انواع دستگاه لیبل زن و طرز کار آن

icon شنبه 24 مهر 1400
 انواع دستگاه لیبل چسبان و طرز کار آن

لیبل زن یا لیبل چسبان، دستگاهی است که انواع لیبل‌های چاپ شده را روی بسته بندی محصولات می‌چسباند. دستگاهی است که تکمیل کننده سیستم بسته بندی محصولات به شمار می‌رود و لیبل‌ها و برچسب‌هایی که اطلاعات محصول در آن درج شده را روی ظروف بسته بندی نصب می‌کند. دستگاه لیبل زن انواع متنوعی دارد و افراد می‌توانند برحسب نوع نیاز و نوع محصول و لیبل و تعداد آن، مدل مناسب را انتخاب کنند. دستگاه‌های لیبل زن براساس نوع ظرفیت و نوع لیبل دسته بندی می‌شوند که هر کدام از این دستگاه‌ها به دسته های مختلف تقسیم می‌شوند.

 

دسته بندی دستگاه لیبل چسبان (labeling machine) بر اساس نوع ظرفیت

لیبل زن گرد

برای انواع بطری‌ها و چسباندن لیبل پشت چسب دار بر روی محصولات قرار می‌گیرد که به آن دستگاه لیبل زن بطری نیز می‌گویند. این دستگاه برای انواع بطری‌ها و بسته بندی‌هایی که دارای سطح گرد هستند به کار می‌رود و قادر است تا 240 بطری در دقیقه برچسب بزند. تکنولوژی به کار رفته در آن زدن دقیق برچسب روی انواع ظروف با اندازه و اشکال مختلف را تضمین می‌کند.

لیبل زن تخت

این دستگاه برای چسباندن لیبل روی انواع ظروف تخت در اشکال مستطیل یا مربع کاربرد دارد که هم می‌توان یک طرف ظرف یا دو طرف آن لیبل بچسباند.   

لیبل زن تاپ لیبینگ

 از این دستگاه برای چسباندن لیبل یا برچسب بالای ظروف تخت و روی درب انواع ظروف استفاده می‌شود.

دستگاه لیبل زن بر اساس نوع لیبل به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

·       لیبل‌های پشت چسب دار

·       لیبل‌های ورقه‌ای شده یا شیت

·       لیبل‌های opp که بیشتر در بطری‌های آب معدنی و مانند آن کاربرد دارد

 

 

 

دستگاه لیبل چسبان دستی

طرز کار دستگاه لیبل زن

نحوه کار دستگاه لیبل زن بر اساس نوع کارکرد دستگاه متفاوت است. لیبل زن نوعی دستگاه بسته بندی محسوب می‌شود که برای چسباندن انواع لیبل‌ها بر روی ظروف بسته بندی کاربرد دارد. محصولات تولیدی باید دارای برچسب یا لیبل باشد که این لیبل‌ها حاوی اطلاعاتی برای معرفی محصول و مواد تشکیل دهنده آن هستند.

انواع مدل‌های گوناگون دستگاه لیبل زن در بازار موجود می‌باشد که بر حسب نوع نیاز خود دستگاه مناسبی را تهیه و استفاده می‌کنید. دستگاه لیبل زن بر اساس نوع و مدل دستگاه نحوه کار متفاوتی دارد، ولی نتیجه نهایی کار یکسان است. در صنایع غذایی، دستگاه لیبل زن مدل‌های متفاوتی دارد و به دو صورت دستی و اتوماتیک در بازار یافت می‌شود.

دستگاه لیبل زن دستی

این دستگاه ساده ترین نوع دستگاه لیبل زن در بین دستگاه‌های بسته بندی به حساب می‌آید و برای شروع کسب و کار جدید و نوپا مناسب است. در این دستگاه لیبل‌ها به صورت دستی نصب می‌شوند. دستگاه لیبل زن دستی به طور کلی به دو دسته لیبل زن دستی حرارتی و لیبل زن دستی چسبی تقسیم می‌شود.

لیبل زن دستی حرارتی

دراین نوع دستگاه با استفاده از حرارت چسب گرم می‌شود و بعد از نگه داشتن محصول مقابل دستگاه ابتدا چسب روی ظرف محصول ریخته می‌شود و پس از آن برچسب روی آن چسبانده می‌شود. گرما باعث می‌شود برچسب با کیفیت مناسب بر روی سطح چسبانده می‌شود.

لیبل زن چسبی

کار با این دستگاه بسیار ساده و راحت است و در این مدل از دستگاه برچسب‌های از قبل آماده شده درون دستگاه قرار می‌گیرند. در بعضی از مدل‌ها، دستگاه توانایی برداشتن محافظ برچسب را دارد و در بعضی مدل‌ها باید برچسب بدون کاغذ محافظ درون دستگاه گذاشته شود.  پس از آنکه لیبل‌ها را در جای خود قرار دادید، محصولی را که قصد برچسب زدن دارید را رو به‌ روی دستگاه نگه می‌دارید و با فشار اهرم لیبل بر روی محصول چسبانده می‌شود. از این دستگاه بیشتر برای برچسب زدن روی محصولات خشک که دارای سطحی صاف هستند، استفاده می‌شود.

دستگاه لیبل زن اتوماتیک

یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنایع غذایی و بسته بندی محصولات به حساب می‌آید. در صنایع غذایی باید محصولی که تولید می‌شود دارای برچسب باشد چون با سلامتی افراد ارتباط مستقیم دارد و باید مصرف کننده از خصوصیات محصول اطلاع داشته باشد. لیبل زن اتوماتیک نیز به دو روش حرارتی و پشت چسب دار تقسیم می‌شود که در ادامه درمورد نحوه کار هرکدام توضیح مختصری می‌دهیم.

لیبل زن اتوماتیک حرارتی

نحوه کار این دستگاه مانند لیبل زن دستی حرارتی است و محصولات بر روی نوار نقاله حرکت می‌کنند و وقتی به قسمت نصب لیبل رسیدند با استفاده از حرارت موجود چسب و لیبل بر روی محصولات قرار می‌گیرند و به سرعت خشک می‌شوند. حرارت مورد نیاز توسط فن‌های دستگاه تولید و موجب خشک شدن و چسبیده شدن لیبل می‌شوند.

دستگاه لیبل زن اتوماتیک پشت چسب دار

کار با این دستگاه نیز ساده است. در این دستگاه لیبل‌ها، خود چسب دارند و به وسیله دستگیره‌ها بر روی محصولات چسبیده می‌شوند. این مدل دستگاه نصب با کیفیتی ندارد و معمولا برای لیبل‌هایی که مهم نیستند استفاده می‌شوند. بعضی مواقع برای بهتر چسبیدن لیبل از حرارت استفاده می‌شود.

دستگاه لیبل زن بطری

برای چسباندن برچسب‌های پشت چسب دار روی انواع ظروف گرد مانند قوطی‌ها و بطری‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه به صورت دستی و بدون نیاز به برق است. این دستگاه به یک اهرم برای حرکت لیبل و شروع کار دستگاه نیاز دارد. بطری یا قوطی را روی غلتک دستگاه قرار می‌دهیم و با چرخاندن دسته کناری آن، دستگاه روع به حرکت می‌کند و همزمان با حرکت لیبل و جدا کردن کاغذ محافظ آن، بطری را می‌چرخاند و لیبل را روی بطری می‌چسباند. برچسب یا لیبل باید به صورت رول و پشت چسب دار باشد.

اگر وزن ظرف کم باشد در حدی که هنگام چسباندن برچسب، تکان بخورد باید از اهرم روی ظرف برای نگه داشتن آن استفاده شود. پس از چسبانده شدن برچسب اپراتور ظرف را تعویض می‌کند و این روند تا پایان کار ادامه پیدا می‌کند.

 

اشتراک گذاری :

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران